Recently in various universities including Bunkyo University,
course evaluation by students is actively encouraged. However, little has
been written about practical use of evaluations. Although the author has
conducted course evaluations, it was without a definite idea of how to
utilize the evaluation results. He finally considered that course evaluations
should be utilized in order to raise the students'degree of satisfaction
with their courses. What, then, are the factors which lead to students'
satisfaction?
In this paper, factors which influence students' degree of course
satisfactions are derived using factor analysis and regression anaysis
for the deta sets gathered from the couses the auther was taking charge
of. At first, analysis is tried on the six courses independently, then
the results are compared, and the main factors common to the all courses
which influence the degree of satisfaction are extracted. The first strongest
factor is lesson content which is understandable and seems useful to the
students. The second factor is communications between students and teacher.
最近は文教大学をはじめとして、様々な大学で、学生による授業評価が励行されている。しかし評価結果の活用については、公表された文献は少ない。筆者もかねてから授業評価の調査を行っているが、その活用法には確信が持てなかった。しかしある時点で、学生の満足度を高めるためには何をしたらよいのか、との観点から授業評価を活用することを考えついた。そして学生の授業満足度がどの様な要因から構成されているのかに関心を持った。今回は筆者が担当している授業の調査データを利用し、因子分析と回帰分析を用いて、受講生の授業満足度を規定している要因を明らかにする。最初は6つの授業について個別に分析を試み、その結果を横断的に比較して、満足度を規定している共通的な要因を抽出した。最大の要因は、理解できる良い内容で役立ち感があること、次いで双方向の意志疎通である。